Zapraszamy do lektury wywiadu z Panem Markiem Marchewką, Dyrektorem Zarządzającym CREATON Polska sp. z o.o., który został opublikowany w magazynie branżowym Polskiego Stowarzyszenia Dekarzy „Nasz Dekarz”, nr 58/2021. Rozmowę przeprowadziła Iwona Szczepaniak, redaktor naczelna.
- Spółka CREATON Polska działa na naszym rynku już od 1999 roku. Jakie były kluczowe etapy w historii firmy?
- Początek marki CREATON w Polsce przypada na lata dziewięćdziesiąte XX-tego wieku. W 1999 roku uruchomiona została nowoczesna, jak na tamte czasy, fabryka dachówek cementowych w Olkuszu, choć pierwsze, importowane dachówki były dostępne u nas już nieco wcześniej. Duże zainteresowanie produktami sprawiło, że po 10 latach w Chojnicach na Kaszubach powstał kolejny zakład, który umożliwił zwiększenie mocy przerobowych.
W 2012 roku ukończyliśmy natomiast największe przedsięwzięcie CREATON w naszym kraju – fabrykę w Widziszewie. Od tego momentu w Polsce produkujemy dachówki ceramiczne. 2021 przyniósł kolejne zmiany – CREATON dołączył do Grupy TERREAL, co stworzyło nam nowe, szerokie możliwości rozwoju, a także przełożyło się na liczne korzyści wynikające z synergii.
- Produkty CREATON są znane i cenione na polskim rynku, a jak wygląda obsługa rynków zagranicznych?
- Na przestrzeni dekad marka CREATON stała się jednym z liderów segmentu dachówek ceramicznych w krajach Beneluksu oraz w Niemczech. W skali Europy dysponujemy niezwykle konkurencyjnym i nowoczesnym zapleczem przemysłowym. Obejmuje ono siedem zakładów produkcyjnych w Niemczech, trzy w Polsce i jeden na Węgrzech. Spółka CREATON Polska odpowiedzialna jest za rozwój marki na rynkach krajów nadbałtyckich oraz u naszych wschodnich i południowych sąsiadów. We wszystkich tych państwach coraz częściej można spotkać produkty pochodzące właśnie z naszych zakładów.
- Cały czas dochodzą również nowe rynki, na których działa CREATON Polska. Jakie są najbliższe plany spółki, na jakich rynkach będzie odpowiedzialna za rozwój marki?
- Jak wspomniałem wcześniej, w tym roku nasza firma stała się częścią Grupy TERREAL – francuskiego producenta pokryć dachowych. Efektem tej transakcji jest szerokie zaistnienie na arenie międzynarodowej. Fuzja obu podmiotów doprowadziła do powstania europejskiego lidera na rynku dachówek ceramicznych, zajmującego czołową pozycję we Francji, Niemczech, Polsce, Europie Południowo-Wschodniej, USA oraz Korei, sprzedającego także swoje produkty do Włoch, krajów Beneluksu, Hiszpanii i na inne rynki eksportowe. Połączenie umożliwiło działania w nowej skali, przekładając się na szerszy zasięg i większą dywersyfikację naszego asortymentu.
- Dzisiaj ogromnym wyzwaniem dla wszystkich producentów pokryć dachowych jest nie tylko zaspokajanie potrzeb coraz bardziej wymagającego rynku, ale także rosnąca konkurencja w branży. Dlaczego potencjalny Klient powinien wybrać dachówki marki CREATON? Co wyróżnia Wasze produkty z całej gamy dostępnych na rynku?
- Dachówki CREATON wyróżniają się przede wszystkim doskonałą jakością. Aby ją osiągnąć, starannie dbamy o każdy etap produkcji i wykorzystujemy wyłącznie najlepsze surowce. W naszych zakładach stosowane są nowoczesne, unikatowe rozwiązania. Dzięki nim jesteśmy w stanie stworzyć produkty o znakomitych parametrach, wyróżniającej odporności i eleganckim wyglądzie. Potwierdzeniem tego jest wyjątkowo długi okres gwarancji przyznawany na produkty ceramiczne marki CREATON aż do pięćdziesięciu lat.
Posiadamy także najszerszą ofertę produktową na polskim rynku. Produkujemy zarówno dachówki ceramiczne, jak i cementowe. Część z nich inspirowana jest tradycyjnym, ponadczasowym wzornictwem, na przykład – niezwykle popularna na krajowym rynku dachówek ceramicznych – TITANIA, inne posiadają nowoczesny, modny design, jak dachówka ceramiczna SIMPLA lub cementowy KAPSTADT. Nasi Klienci mogą wybierać z ponad aż 250 kombinacji modeli, kolorów i powierzchni. Nieustannie poszerzamy także gamę dachówek i wysokiej jakości akcesoriów. Ostatnio wprowadziliśmy do oferty dachówkę ceramiczną KODA, która spotkała się z ogromnym zainteresowaniem na rynku oraz nowe modele funkcjonalnych i trwałych membran – DUO 180 Classic i DUO 270 Longlife Extra.
- CREATON Polska stawia na najwyższą jakość swoich dachówek, ale czy firma stara się także wpływać na jakość wykonawstwa?
- Nawet najlepsza dachówka nie spełni naszych oczekiwań, jeśli zostanie nieprawidłowo ułożona. Dlatego też aktywnie wspieramy inicjatywy mające na celu rozwój zawodowy dekarzy i podnoszenie ich kwalifikacji. W 2012 roku przy fabryce w Widziszewie uruchomiliśmy Akademię CREATON. W ramach prowadzonych w niej zajęć uczestnicy zdobywają nową, cenną wiedzę oraz doskonalą swoje umiejętności praktyczne. Co roku w Akademii szkolimy ponad 1000 wykonawców z Polski i zagranicy. Udział w tej inicjatywie edukacyjnej to także okazja do zapoznania się z ofertą rynkową marki CREATON, stosowanymi przez nas procesami technologicznymi, a także zasadami montażu konkretnych produktów. Dekarze mogą również wymienić się swoimi doświadczeniami, zarówno z prowadzącymi zajęcia ekspertami, jaki i pozostałymi uczestnikami – fachowcami różnych specjalizacji.
- Na rynku dekarskim brakuje rąk do pracy. Czy istnieje jakiś sposób na zachęcenie młodych ludzi do wyboru tego zawodu?
- Niestety szkoły branżowe kształcące w zawodzie dekarza każdego roku kończy zbyt mała liczba osób, aby zaspokoić aktualne potrzeby rynkowe. Ważne są więc kampanie informacyjne, dzięki którym młodzi ludzie mogą dowiedzieć się o korzyściach płynących z pracy w zawodzie dekarza. Jest to profesja z długimi tradycjami, a równocześnie perspektywiczna, gwarantująca pewne zatrudnienie oraz atrakcyjne zarobki. Co więcej, wiążąca się również ze sporym prestiżem społecznym. Opinie i sugestie dekarzy często wpływają na podejmowane przez Klientów decyzje. To od zaufanych fachowców zależy jakość dachu, a w efekcie – bezpieczeństwo całego domu. Przykładem inicjatywy nastawionej na popularyzację tej profesji jest zorganizowana przez Polskie Stowarzyszenie Dekarzy akcja „Zawód przyszłości – dekarz”, której CREATON Polska jest partnerem strategicznym.
- Jaka jest według Pana rola takich organizacji jak Polskie Stowarzyszenie Dekarzy w kształtowaniu rynku budowlanego?
- Olbrzymia! Niezwykle cenne są wszelkie działania wspierające rozwój branży. Szczególnie te ułatwiające podnoszenie kwalifikacji – nie tylko dekarzom, ale również blacharzom czy cieślom. Ma to ogromne znaczenie w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie rynku na fachowców. Naszymi wspólnymi celami są między innymi zwiększenie społecznej świadomości na temat zawodu dekarza, podnoszenie kwalifikacji fachowców oraz edukacja nowych. Działania te prowadzą do kompleksowego rozwoju całej branży – a w efekcie także licznych korzyści dla naszych Klientów.
- I na koniec, przysłowiowa kropka nad „i”, czyli pytanie podsumowujące naszą rozmowę: w czym tkwi istota sukcesu firmy?
- Źródłem sukcesu naszej marki jest ponad 130-letnie doświadczenie produkcyjne oraz nieustanny nacisk na innowacyjność technologiczną. Bezpośrednio przekładają się one na najwyższą jakość wszystkich produktów marki CREATON. Dzięki temu naszym Klientom możemy zaoferować wyroby dopracowane pod każdym względem – wytrzymałości, funkcjonalności, designu. Rozwiązania przez nas stosowane są sprawdzone, nowoczesne i dokładnie przemyślane.
Od początku istnienia firmy przywiązujemy olbrzymią wagę do budowania i zacieśniania relacji biznesowych z naszymi Partnerami Handlowymi. Dzięki doskonałej współpracy z kontrahentami, których grono stale się powiększa, produkty CREATON dostępne są na terenie całej Polski oraz w innych krajach europejskich.
Wyjątkowymi ambasadorami naszych produktów i marki są oczywiście dekarze. Tej grupie zawodowej, a konkretnie licznie współpracującym z nami profesjonalistom zawdzięczamy propagowanie rzetelnej wiedzy o produktach, technologii i rozwiązaniach CREATON. Nierzadko właśnie dekarze mają istotny wpływ na wybór konkretnego modelu dachówki, rodzaju membrany czy akcesoriów dachowych.
Dziękuję za rozmowę.
Zapisz się do naszego Newslettera
i bądź na bieżąco!
Otrzymuj najnowsze artykuły z naszego bloga oraz inne interesujące informacje dotyczące dachówek ceramicznych i cementowych wprost na Twój adres e-mail.
Czytaj również
CREATON – JEDNA Z NAJSTARSZYCH MAREK DACHOWYCH W EUROPIE
Historia dachówek ceramicznych marki CREATON sięga XIX wieku. Tradycje rzemieślnicze z przeszłości stanowią jej nierozerwalną część. Niemniej ważne są pasja oraz zaangażowanie towarzyszące od dekad wytwarzaniu dachówek, a także stałe doskonalenie technologii produkcji, zapewniające najwyższą jakość wszystkim wyrobom.
ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ I OCHRONA ŚRODOWISKA TO NASZE PRIORYTETY
Prowadzenie zrównoważonego biznesu, a także ograniczanie negatywnego wpływu procesu produkcji na środowisko, to dziś jedne z najważniejszych priorytetów działalności większości firm produkcyjnych. O podejściu do tych kwestii w firmie CREATON Polska, opowiada Mariusz Meissner, Kierownik Działu BHP i Ochrony Środowiska.
"A NAD NAMI TYLKO GWIAZDY" - ŚWIĘTUJEMY PODWÓJNY JUBILEUSZ
20 lat temu zaczęła się nasza polska historia. 23 czerwca 1999 roku w Olkuszu otworzyliśmy najnowocześniejszy ówcześnie zakład produkcyjny w całym koncernie ETEX Group, do którego należy nasza spółka.
Ta przełomowa data to początek krajowej produkcji dachówek cementowych pod znaną w całej Europie renomowaną marką EURONIT, obecnie CREATON.
Nasze produkty
CREATON oferuje Ci aż ponad 240 kombinacji kolorów, powierzchni i modeli do osiągnięcia założonego efektu. Wybierz dachówkę, która Cię interesuje.